Ask us how we can help you succeed.
Mange af de ting der var gældende i interviewsituationen før Covid-19 også gælder i dag. Forskellen er blot at man nu bør være endnu bedre forberedt. Her er nogle gode tips til kundeinterviewet.
Manglende forberedelse
Den første klassiske fejl, er en grundlæggende mangel på forberedelse. Det kan både være i forhold til sætte sig ind i selve projektet, men også i forhold til at sætte sig ind i kundens forretning. Begge dele er vigtige.
Inden interviewet er det første gode råd derfor, at man læser projektbeskrivelsen grundigt igennem og også bruger noget tid på at undersøge, hvad kundens forretning går ud på. Gør dig tanker om, hvordan du ville gribe projektet an, og forbered kvalificerede spørgsmål til projektet.
Er opgaven gennem emagine, så gør ligeledes brug af din Account Manager, hvis der er noget du er i tvivl om, eller noget du ikke mener, I har fået afdækket sammen i forberedelsesprocessen.
”Hallooo... kan I høre mig?.. Hvad med nu?”
Med online interview har en ny fejl sneget sig ind. Det er ikke ualmindeligt, at man ikke lige har kontrolleret at mikrofonen og/eller webkameraet, virker FØR interviewet starter.
Det er en lidt dum fejl og noget, der er nemt at undgå og helst en fejl, man som IT-konsulent ikke burde lave. Man risikerer at fremstå useriøs, når man som IT-konsulent ikke har styr på sit eget tekniske setup!
Så test dit udstyr, hvis du har et remote-interview med en kunde.
Vær derudover opmærksom på at det i disse tider er endnu vigtigere at være godt forberedt. I modsætning til det fysiske møde, så har kunden nu mulighed for ved hjælp af skærmdeling, at være hands-on i forhold til projektet. Det er muligt at gå ind i konkrete problemstillinger, der relaterer sig til projektet, og således i højere grad ”teste” konsulentens evner under interviewet.
Man risikerer at fremstå useriøs, når man som IT-konsulent ikke har styr på sit eget tekniske setup!