Anders Gratte på hovedkvarteret i København

Category: Expertise strategy

Markant vækst og rekordomsætning på ny:

Årsresultat 2022:

Konkurrencedygtig forretningsmodel og succesfulde opkøb afspejler sig i rekord-regnskab for emagine – målet for 2023 er at runde en omsætning på 5 mia. kr.

København 17. april 2023

Det danske forretnings- og IT-konsulenthus emagine kan i dag præsentere årsrapporten for 2022. Endnu en gang har selskabet præsteret et rekordår med markant vækst på alle nøglemarkeder og en omsætning, der for første gang rundede 4 mia. kr.

I løbet af 2022 øgede emagine, tidligere kendt som ProData Consult, omsætningen med 92 pct. fra 2,15 mia. kr. i 2021 til 4,15 mia. kr. og opnåede markant organisk vækst på alle kernemarkeder. EBITDA (justeret) udgjorde 289 mio. kr. – en stigning på 79% i forhold til året før.

Med resultatet har emagine mere end firedoblet omsætningen siden 2019, og konsulenthuset er på få år vokset fra at være en nordisk spiller til at blive en betydelig europæisk aktør.

–  Vores ambition er uændret at skabe en af Europas største konsulentvirksomheder inden for forretnings- og IT-konsulentydelser inden 2025. Det har vi skabt et stærkt fundament for i 2022, takket være tætte relationer med kunder, konsulenter og partnere, siger CEO i emagine, Anders Gratte.

Konkurrencedygtig forretningsmodel støttes af strategiske opkøb

emagine servicerer en bred vifte af Europas største virksomheder med at skabe større eksekveringskraft og fremdrift på forretningskritiske IT-projekter. Det sker på basis af en forretningsmodel, hvor egne eksperter i kombination med tusindvis af særligt validerede freelancere gør det muligt at tilbyde et unikt udbud af skræddersyede high-end konsulentydelser. Dermed kan emagine levere nøjagtigt den ekspertise og skalerbarhed, som stadigt flere private og offentlige virksomheder efterspørger.

–  Vil man skabe forandring og resultater, skal man have adgang til den rette ekspertise på det rette tidspunkt i den rigtige opsætning. Og det bliver stadig sværere i et hastigt skiftende digitalt landskab, hvor arbejdsstyrken søger mod projekter i stedet for mod arbejdsgivere. Vores unikke forretningsmodel er et direkte svar på disse tendenser, siger Anders Gratte.

I 2022 blev serviceudbuddet udvidet yderligere, idet selskabets strategiske opkøbstogt fortsatte med det femte og sjette opkøb på blot tre år. I august købte emagine det fremadstormende IT-konsulenthus Aspira, der har hovedkvarter i Irland og kontorer i Holland. I oktober fulgte opkøbet af det nordiske management konsulenthus Peak Consulting Group med henblik på at styrke profilen inden for it- og management-konsulentydelser og tilføje en endnu bredere vifte af kompetencer og ydelser inden for strategi, rådgivning, ledelse og kompetenceudvikling.

–  Vi bliver i stadigt højere grad inddraget i virksomheders mere komplekse opgaver, hvilket er et klart billede på, at kunderne har tillid til kvaliteten i vores leverancer og services. Vi er stolte over, at vi bliver betroet endnu flere samfundskritiske opgaver, fortæller Anders Gratte.

Da opkøbene af Aspira og Peak blev gennemført i løbet af 2022, indgår de to selskaber kun forholdsmæssigt i årsregnskabet for 2022. Var de to selskabers omsætning indregnet fuldt ud på årsbasis, ville emagines omsætning for 2022 have udgjort 4,45 mia. kr. mod nu 4,15 mia. kr.

Anders_Gratte-GCEO-emagine-office2

Solide vækstudsigter og flere opkøb i sigte

Med resultaterne i 2022 går emagine ind i 2023 med et lovende momentum og en ambition om at krydse milepælen på 5 mia. kr. i omsætning og fortsat høj lønsomhed.

–  Vi har lagt en ambitiøs plan for de kommende år med det mål at fortsætte den robuste vækst, som vi har leveret de senere år, hvor vi, på trods af vores størrelse, har været i stand til at opretholde tocifret organisk vækst. I de kommende år forventer vi for alvor at kunne høste fordelene af de synergier, de forskellige opkøb har givet os, i forhold til at levere kunderne stadig mere komplekse løsninger på tværs af landegrænser, siger Anders Gratte.

Foruden forventningen om fortsat organisk vækst i forretningen, har emagine også planer om at styrke selskabet med flere opkøb.

–  Vi er altid på udkig efter flere potentielle strategiske opkøb og i år bliver ingen undtagelse. Vi er allerede i dialog med flere potentielle opkøbskandidater, og vi forventer derfor at styrke vores internationale rækkevidde og positionering gennem endnu flere opkøb, siger Anders Gratte.

Nøgletal i 2022-regnskabet

right-arrow

Simon Svarrer, nyt Managing Director hos emagine Danmark

Simon Svarrer bliver ny Managing Director for emagine Danmark

emagine kan i dag offentliggøre ansættelsen af Simon Svarrer som ny Managing Director for den danske forretning fra den 1. juni 2024

Copenhagen DK
News

emagine vinder tre aftaler indenfor Management rådgivning med SKI 17.11 (2024)

emagine har vundet tre delaftaler indenfor Management rådgivning – SKI 17.11 (2024) Management support med Staten og Kommunernes Indkøbsservice. Den totale værdi af de tre aftaler er 1,486 milliarder DKK.

Trine Holm Rasmussen, Anders Gratte, Rikke Bang, Patrick Sorrentino at emagines HQ in Copenhagen.

Peak Consulting Group ændrer navn til emagine

Peak Consulting Group bliver til emagine i januar 2024 og fuldender dermed transformationen mod et komplet IT konsulenthus.

Jan Winther at emagine HQ in Copenhagen.
News

emagine ansætter Jan Winther og styrker kompetencerne mod den offentlige sektor

Det internationale forretnings- og it-konsulenthus emagine har fra 1. oktober tilknyttet Jan Winther som Executive Advisor.

Anders Gratte på hovedkvarteret i København

Årsrapport 2022: Markant vækst og rekordomsætning på ny

Årsrapport 2022: Endnu en gang har selskabet præsteret et rekordår med markant vækst på alle nøglemarkeder og en omsætning, der for første gang rundede 4 mia. kr.

Patrick Sorrentino
News

Peak Consulting Group vinder fireårig rammeaftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Peak Consulting kan i dag offentliggøre, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har tildelt konsulentvirksomheden en rammeaftale efter udbud. Aftalen indebærer, at Peak Consulting Group skal assistere Materiel- og Indkøbsstyrelsen med projekt- og programledelse inden for indkøb af materiel, forretningsudvikling samt IT. Den nye rammeaftale løber i fire år.

Patrick Sorrentino
News

Peak Consulting Group styrker sin position indenfor rådgivning ved køb af Asseco Danmarks IT-konsulentforretning

Som led i en større ekspansionsstrategi har Peak Consulting Group, der netop er blevet en del af milliardkoncernen emagine (tidligere ProData Consult), købt Asseco Danmarks IT-konsulentaktiviteter.

DSB og emagine indgår 4-årig strategisk aftale på nearshore IT-konsulenter

emagine har netop indgået en ny rammeaftale med DSB, der gør emagine til Nearshoring ressource-partner for DSB. Den nye tildeling betyder, at emagine fremadrettet bliver leverandør af IT-konsulentydelser leveret af Polske eksperter primært indenfor IT-udvikling, maintenance, operations og support.

Patrick Sorrentino, Trine Holm Rasmussen, Rikke Bang, Anders Gratte with south harbour Copenhagen in the background.
News

emagine går sammen med Peak Consulting Group og styrker positionen inden for it- og managementkonsulentydelser

Det danske it-konsulenthus emagine offentliggør opkøbet af det nordiske management konsulenthus, Peak Consulting Group. Hermed styrker emagine sin profil yderligere som en førende Europæisk udfordrer til de store etablerede it- og management konsulenthuse. Opkøbet er emagines sjette på under tre år.

emagine logo
News

ProData Consult skifter navn til emagine

Efter fem markante opkøb på få år og markant markedsvækst har ProData Consult valgt emagine som nyt navn. Navneskiftet sker for at etablere en fælles identitet og møde kunder og medarbejdere med samme navn på tværs af alle europæiske nøglemarkeder.

Anders Gratte er CEO i emagine

Årsresultat 2021: emagine styrer mod den europæiske superliga

Det danske it-konsulenthus emagine (tidligere ProData Consult) præsterede i 2021 endnu en gang tocifret vækst på alle nøglemarkeder, og selskabet rundede for første gang 2 mia. kr. i årlig omsætning, fremgår det af årsrapporten, der blev offentliggjort 14. juni 2022.